The vastness of each level of Jannah

Question

Can this Hadith be quoted?

“Indeed there are a hundred levels in Jannah, if all of the people were to be gathered in one of them, it would have sufficed them.”

 

Answer

Imam Tirmidhi (rahimahullah) has recorded this Hadith on the authority of Sayyiduna Abu Sai’d Al Khudri (radiyallahu ‘anhu).

Sayyiduna Abu Sa’id (radiyallahu ‘anhu) reports that Nabi (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “Certainly Jannah has one hundred levels. If the worlds were to gather in one of those levels, it would suffice them.”

(Sunan Tirmidhi, Hadith: 2532)

 

Imam Tirmidhi (rahimahullah) has declared the Hadith weak (gharib). However, the Hadith is suitable to quote as is the rule with Hadiths of this nature.

Imam Bukhari (rahimahullah) has also recorded a Hadith which states that there are one hundred levels in Jannah. See here

 

And Allah Ta’ala Knows best.

 

Answered by: Moulana Suhail Motala

 

Approved by: Moulana Muhammad Abasoomar

__________

التخريج من المصادر العربية

سنن الترمذي:
(٢٥٣٢) – حدثنا قتيبة قال: حدثنا ابن لهيعة، عن دراج، عن أبي الهيثم، عن أبي سعيد، عن النبي صلى الله عليه وسلم: قال: «إن في الجنة مائة درجة، لو أن العالمين اجتمعوا في إحداهن لوسعتهم»: هذا حديث غريب.

صحيح البخاري:
(٢٧٩٠) – حدثنا يحيى بن صالح، حدثنا فليح، عن هلال بن علي، عن عطاء بن يسار، عن أبي هريرة رضي الله عنه، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «من آمن بالله وبرسوله، وأقام الصلاة، وصام رمضان كان حقا على الله أن يدخله الجنة، جاهد في سبيل الله أو جلس في أرضه التي ولد فيها»، فقالوا: يا رسول الله، أفلا نبشر الناس؟ قال: «إن في الجنة مائة درجة، أعدها الله للمجاهدين في سبيل الله، ما بين الدرجتين كما بين السماء والأرض، فإذا سألتم الله، فاسألوه الفردوس، فإنه أوسط الجنة وأعلى الجنة – أراه – فوقه عرش الرحمن، ومنه تفجر أنهار الجنة» قال محمد بن فليح، عن أبيه: وفوقه عرش الرحمن.