Question
The Hadith mentions that if a person performs Salah for 40 days with the takbir ula will get براءة من النار و براءة من النفاق, i.e., freedom from The Fire and freedom from hypocrisy.
Freedom from Jahannam should already include him being free from hypocrisy as a hypocrite will not enter Jannah. Why does this Hadith mention freedom from Jahannam as well as freedom from hypocrisy?
Answer
The Hadith you are referring to is recorded in Sunan Tirmidhi.
Sayyiduna Anas ibn Malik (radiyallahu ‘anhu) reported that Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wa sallam) said: “Whoever offers Salah for Allah for forty days in congregation attaining the initial takbir (takbir ula), will be granted two exemptions; an exemption from the fire and a [protection] from hypocrisy.”
(Sunan Tirmidhi, Hadith: 241. See here)
The commentators explain that freedom from hypocrisy means that he will be free from hypocrisy in the sight of Allah as well as in the eyes of people [i.e., People will observe him frequenting the Masjid]. Making an effort to offer the five daily Salah with the takbir ula is a sign of perfect Iman for a hypocrite rarely offers Salah in congregation. If he does offer Salah in congregation, he delays and usually misses rak’ahs since he is not convinced in attaining the mentioned reward.
(Al Mafatih fi Sharhil Masabih, Hadith; 821)
‘Allamah Tibi (rahimahullah) explains that freedom from hypocrisy is applicable to this world as well as the Hereafter. In this world, Allah Ta’ala will protect him from carrying out any deed of a hypocrite and will grant him the ability to carry out deeds with sincerity. In the Hereafter, Allah will grant him salvation from the punishments in store for the hypocrites.
This Hadith also gives testimony in favour of such a person. Allah Ta’ala has described the condition of the Salah of the hypocrites by saying, “When they stand to offer Salah, they do so reluctantly” (Surah An Nisa, Verse: 142). The fact that this person ensures that he attains the takbir ula proves his zeal and vigour for Salah.
(Sharhut Tibi, Hadith: 1144, Mirqat, Hadith: 1144 and Tuhfatul Awadhi, Hadith: 241)
The above explanation clarifies that the exemption of “freedom from hypocrisy” entails additional virtues which are not found in the first exemption.
And Allah Ta’ala Knows best.
Answered by: Mawlana Suhail Motala
Approved by: Mawlana Muhammad Abasoomar
__________
التخريج من المصادر العربية
سنن الترمذي:
(٢٤١) – حدثنا عقبة بن مكرم، ونصر بن علي، قالا: حدثنا سلم بن قتيبة، عن طعمة بن عمرو، عن حبيب بن أبي ثابت، عن أنس بن مالك، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:«من صلى لله أربعين يوما في جماعة يدرك التكبيرة الأولى كتب له براءتان: براءة من النار، وبراءة من النفاق».
وقد روي هذا الحديث عن أنس موقوفا، ولا أعلم أحدا رفعه إلا ما روى سلم بن قتيبة، عن طعمة بن عمرو. وإنما يروى هذا عن حبيب بن أبي حبيب البجلي، عن أنس بن مالك قوله. حدثنا بذلك هناد، قال: حدثنا وكيع، عن خالد بن طهمان، عن حبيب بن أبي حبيب البجلي، عن أنس قوله ولم يرفعه. وروى إسماعيل بن عياش هذا الحديث، عن عمارة بن غزية، عن أنس بن مالك، عن عمر بن الخطاب، عن النبي صلى الله عليه وسلم نحو هذا. وهذا حديث غير محفوظ، وهو حديث مرسل. عمارة بن غزية لم يدرك أنس بن مالك. قال محمد بن إسماعيل: حبيب بن أبي حبيب يكنى أبا الكشوثا، ويقال أبو عميرة.
المفاتيح في شرح المصابيح: (٢/ ٢٤٦)
(٨٢١) – عن أنس قال: قال رسول الله – صلى الله عليه وسلم -: «من صلى لله أربعين يوما في جماعة يدرك التكبيرة الأولى؛ كتبت له براءتان: براءة من النار وبراءة من النفاق».
وقال: «من صلى لله أربعين يوما كتب له براءتان: براءة من النار وبراءة من النفاق». رواه أنس.
«براءة من النار»؛ أي: نجاة من النار.
«وبراءة من النفاق»؛ أي: طهارة وخلاص من النفاق عند الله وعند الناس؛ لأن من سعى في الصلوات الخمس حتى يدرك التكبيرة الأولى مع الإمام فهذا الحرص منه على الصلاة دليل على كمال إيمانه؛ لأن المنافق قلما يصلي بالجماعة، ولو صلى بالجماعة يؤخر الصلاة حتى تفوته بعض الركعات لعدم إيمانه بنيل الثواب.
شرح المشكاة للطيبي الكاشف عن حقائق السنن:
(١١٤٤) – قوله: ((براءة من النفاق)) أي يؤمنه في الدنيا أن يعمل عمل المنافق، ويوفقه لعمل أهل الإخلاص، وفي الآخرة يؤمنه بما يعذب به المنافق من النار، أو ليشهد له أنه غير منافق؛ فإن المنافقين إذا قاموا إلي الصلاة قاموا كسالي، وحال هذا بخلافهم.
مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح:
(١١٤٤) – (وبراءة من النفاق): قال الطيبي: أي: يؤمنه في الدنيا أن يعمل عمل المنافق ويوفقه لعلم أهل الإخلاص، وفي الآخرة يؤمنه مما يعذب به المنافق ويشهد له بأنه غير منافق يعني: بأن المنافقين إذا قاموا إلى الصلاة قاموا كسالى، وحال هذا بخلافهم قاله ابن حجر.
تحفة الأحوذي:
(٢٤١) – (وبراءة من النفاق) قال الطيبي أي يؤمنه في الدنيا أن يعمل عمل المنافق ويوفقه لعمل أهل الإخلاص وفي الاخرة يؤمنه مما يعذبه المنافق ويشهد له بأنه غير منافق يعني بأن المنافقين إذا قاموا إلى الصلاة قاموا كسالى وحال هذا بخلافهم كذا في المرقاة.